سوشيال ناس

الرئيس السيسي : اقتصار بطاقات التموين على فردين فقط «واللي هيتجوز ملوش تموين»

أكد الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي أن بطاقات التموين لن تشمل إلا فردين في المستقبل، مشيراً إلى أن الدولة غير قادرة على صرف المزيد من الدعم.

وأضاف الرئيس خلال افتتاحه عدد من المشروعات التنموية في صعيد مصر «لن يتم إصدار بطاقات تموين جديدة، وسيتم تخفيض البطاقات القائمة إلى فردين فقط».

النمو السكاني

وأوضح الرئيس السيسي إن النمو السكاني يعد أزمة تواجه الدولة، ونسعى إلى حلها من خلال تغيير الثقافة، موضحا أنه يجب على من يرغبون في زيادة عدد المواليد دون تقدير ودون كيفية وضع خطة للإنفاق، التراجع.

وتابع «لا يمكن هدي لحد بطاقات تموين لحد بيتجوز، لو بتتجوز ومستني الدولة تديك بطاقة تموين، معناه إنك مش قادر تصرف، إزاي؟ لا ده كلام مش مظبوط، ودي ثقافة اتشكلت في وجدان الناس، دي ثقافة مش موجودة إلا في بلدنا إحنا».

وأضاف الرئيس المصري «اشتري الحاجة أقل من ثمنها وأخد الخدمة أقل من ثمنها، وكمان لما أخلف حد يأكلي عيالي، يا ريت نقدر، وده في البلد دي بس، وعلشان كده مقدرتش تقوم خلال السنين اللي فاتت، وإحنا مسؤولين أمام الله إننا نحط الإجراءات والقواعد وإننا نقوم البلد».

وأكمل السيسي: الفدان المستصلح بيتكلف من 250 ألف إلى 300 ألف وليس في قيمة الأرض القديمة على ضفاف النيل، يعني المليون فدان بـ300 مليار جنيه، ولو كانت الدولة عملت بناء مجتمعات عمرانية، الأرقام دي كنا نقدر نضخها بصياغة تانية، بقول الكلام ده واحنا فرحانين، بتكلم على 300 ألف جنيه عشان تبقى زراعة، مش عشان تبقى حياة، ممكن الفدان يوصل مليون جنيه، طب إحنا عندنا القدرة المالية لده.

الرئيس يتحدث عن بطاقات التموين
الرئيس يتحدث عن بطاقات التموين

زيادة الاستثمارات

من ناحية أخرى أعلنت وزارة المالية المصرية أن الحكومة تستهدف زيادة نسبة الاستثمارات العامة الخضراء الممولة حكوميًا إلى 50% بحلول عام 2025.

وأعلن المجلس الأعلى للأجور في مصر، بدء تطبيق الحد الأدنى لأجور القطاع الخاص بدءا من يناير 2022 مع التأجيل مؤقتا لآلاف الشركات.

وكان المجلس الذي يتبع وزارة التخطيط والتنمية الإدارية، قد ألزم في وقت سابق جميع شركات القطاع الخاص بالبدء في دفع حد أدنى للأجور قدره 2400 جنيه شهريا لموظفيها اعتبارا من الأول من يناير المقبل.

 

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى